fredag 27. desember 2013

På senteret *

Som jeg tenker på deg i kveld, Wergeland, for jeg gikk gatelangs under grantrærne med hodet fullt av oljetanker sjenert av månen.

I sulten utmattelse på bildesenteret gikk jeg inn i neonmarkedet og drømte om dine enderim! Fersken svakt belyst! Masseshopping! Rekker av ektemenn! Hustruer som avokadoer, tomater krabbet! Og du, Jensemann, hva gjorde du i melonland? Jeg så deg, Wergeland, barneløs ensom grinete, rote rundt i kjøttdisken stjålne blikk på betjentene. Du ble overhørt da du spurte hvem som tok livet av svinekotelettene, en banans konsekvens, hvor er engelen min?

Vandrende mellom utsøkt hermetikk etter deg og overvåket av mistenksomhetens kamera. Vi spaserte langs de åpne passasjene sammen og smakte på artisjokkene de frosne lekkerbisknene slik det falt seg. Og aldri nådde vi kassadama.

Hvor skal vi, Wergeland? Dørene stenger snart. Hvilken vei peker ditt selv?

* Fritt ettter Allen Ginsberg, " Supermarket in California"

Ingen kommentarer: